Va este mereu foame? E posibil ca acest ingredient sa fie de vina

Consumul alimentelor sarate va poate face mai infometati, nu neaparat mai insetati.

Cu totii stim ca alimentele sarate ne dau o stare de sete. Dar stiati ca o dieta bogata in saruri ar putea declasa supraincalzirea corporala, rezultand in luarea in greutate?, ori asa pretinde un studiu nou efectuat.

Conform acestuia, atunci cand persoanele maresc de-a lungul timpului ratia de sare, acestea ajung sa bea mai putina apa. Cercetatorii spun ca nivelul de sodiu amplifica si senzatia de foame, adica dietele bogate in saruri contribuie la ingrasare.

Studiu

Cercetatorii de la Universitatea Vanderbilt din Nashville, SUA si de la Centrul Delbruck pentru Medicina Moleculara din Germania au studiat legatura dintre consumul de sare si regularitatea obiceiurilor de hidratare in cadrul unor simulari pentru misiunile spatiale catre Marte.

Dar care este conexiunea dintre Marte si sare? In realitate nu prea exista, inafara faptului ca de-a lungul unei calatorii atat de indelungate, este nevoie sa se valorifice fiecare strop de apa. Avantajele pe care acest mediu le prezinta i-au determinat pe oamenii de stiinta sa masoare si sa monitorizeze toate aspectele legate de sare, alimentatie si hidratare.

Au fost alesi 10 participanti de sex masculin pentru zborurile simulate catre Marte in cadrul unei navete spatiale. Primul grup a fost observat pentru 105 zile iar cel de-al doilea pentru 205 zile.

Aceleasi cantitati de mancare le-au fost administrate ambelor grupuri, dar dupa cateva saptamani, mancarii ii erau adaugate consecutiv 3 nivele diferite de sare; mai exact, 6g, 9g si 12g de sare.

Rezultatele au fost publicate in Jurnalul de Investigatii Clinice. Studiul a aratat ca atunci cand o persoana consuma mai multa sare, va urina mai mult iar aceasta va contine mult mai mult sodiu. Dar aceasta crestere nu s-a datorat faptului ca participantii se hidratau mai mult.

Cercetatorii au descoperit ca voluntarii care au trecut de la 6 la 12 grame de sare beau mai putina apa iar mecanismele de conservare sau de filtrare a apei s-au activat.

Totodata, participantii spuneau ca se simt mai infometati atunci cand nivelul de sare era mai mare, chiar daca primeau aceleasi cantitati de nutrienti si calorii. Dr. Titze, unul dintre cercetatori, spune ca motivul din spatele acestui fapt este nevoia corpului de energie suplimentara pentru a conserva apa.

El spune: „Consider ca daca am fi oferit cosmonautilor mai multa mancare, ar fi mancat mult prea mult si s-ar fi ingrasat”.

Modul in care sarea ne afecteaza corpul

Ipoteza originala, care spune ca ionii de clor incarcati pozitiv si sodiul din sare au acaparat moleculele de apa si le-au transformat in urina, a fost anulata. Studiul a aratat ca sarea ramanea in urina, in timp ce apa era retrimisa catre rinichi si in restul corpului.

Oamenii de stiinta au fost nevoiti sa cerceteze ureea, un compus ce se formase in muschi si in ficat ca solutie pentru eliminarea nitrogenului. Experimentele efectuate pe soareci au aratat ca ureea se acumuleaza in rinichi, unde neutrealizeaza influenta ionilor de clor si sodiu.

Cercetatorii au explicat prin intermediul acestui studiu ca ureea nu este doar un produs rezidual. Ureea este un compus care intra in legatura cu apa si o mentine in corp in momentul in care se initiaza procesul de eliminare al sarii.

Mama Natura a gasit o metoda prin care ne ajuta sa mentinem o parte din apa, care altfel ar fi fost eliminata pe deplin de urina prin intermediul sarurilor.

Concluzie

In incercarea de a afla mai multe informatii in legatura cu aceste schimbari, cercetatorii au putut dezvolta noi tratamente pentru tulburari precum insuficienta cardiaca congestiva si tensiune arteriala marita. Mai mult, aceste date pot ajuta doctorii sa inteleaga legatura dintre consumul de sare si luarea in greutate.

Dar cu totii stiti ca majoritatea sodiului dintr-o dieta obisnuita nu provine de la sarea de masa. Vine din alimentele procesate si mancarurile din restaurante, care au tendinta de a contine extrem de multe grasimi saturate, zahar si carbohidrati simplii.

Prin urmare, exista o multime de motive pentru care ar fi bine sa le limitati pe cat posibil.

Respectivul studiu sugereaza ca, daca teoriile deduse de echipa sunt valide, reducerea continutului de sodiu in cadrul restaurantelor si din mancarurile procesate ar putea preveni unele dintre efectele nocive ale sarii asupra apetitului si metabolismului.

Pana atunci, insa, este important sa reduceti de unii singuri acest ingredient din dieta si sa va mentineti greutatea in limite sanatoase. „Daca mancati mai putin din tot, automat veti manca si mai putin sodiu”. „Prin urmare, este important sa fiti activi din punct de vedere fizic si, in general, sa mancati mai putin.”