Oboseala suprarenala: este cea care va face sa luati in greutate?

Majoritatea dintre noi ajung sa manance excesiv atunci cand resimt un stres mai mare in viata. Acest comportament apare datorita raspunsului de lupta-sau-fugi sau modul de supravietuire – odata ce corpul ajunge la un anumit nivel de stres, face ce simte ca ar trebui sa faca. De cele mai multe ori, se rezuma la a cere prea multa mancare. – WebMD

Cei mai multi dintre noi cunosc legatura dintre minte si corp sau modul in care conexiunile psihologice se pot manifesta prin senzatii si manifestari fizice. Relatia dintre ingrasare si raspunsul de lupta-sau-fugi este doar un alt exemplu al acestui fenomen.

WebMD se refera la acest raspuns precum modul de supravietuire pentru ca, cu mult timp in urma, viata depindea de aceasta stare. Daca modul respectiv nu le era destul de dezvoltat, oamenii puteau fi foarte bine si usor ademeniti de animale in diferite scenarii.

In ziua de azi, cu toate ca majoritatea dintre noi se afla intr-o oarecare siguranta fata de lumea salbatica, binenteles, avem in continuare acel instinct imprimat in creier. In loc sa ne descurcam in salbaticie sau sa facem fata infometarii, avem de-a face cu soferii mai putin talentati, suprasolicitare, orele lungi petrecute la locul de munca si o societate activa 24/7.

Intr-adevar, desi raspunsul de lupta-sau-fugi este activ intr-un mod oarecum diferit, mare parte din efectele sale asupra corpului uman au ramas aceleasi.

In acest articol, vom discuta despre legatura dintre modul de supravietuire si luarea in greutate; mai exact, despre 5 semne ce denota ca vinovatul pentru kilogramele in plus ar fi de fapt acel mecanismul din creier. La final, vom prezenta cateva recomandari pentru a putea face fata unei astfel de situatii.

Oboseala suprarenala si ingrasarea

Atunci cand creierul intra in modul de supravietuire, corpul trece imediat in starea de defensiva – iar aceasta actiune necesita foarte multa energie. Prin urmare, corpul crede ca are nevoie de calorii pentru a compensa respectiva drenare de energie, cand de fapt, nu are nevoie de nimic.

Astfel, noi credem ca avem nevoie de mai multe calorii, dar in realitate, este o simpla senzatie.

In starea de aparare, creierul emana hormonul de stres, cortizonul, ceea ce conduce la o crestere considerabila a nivelului de zahar din sange si a insulinei. Care este cea mai rapida metoda de a compensa pentru acest proces? Ati ghicit: alimente grase, pline de zahar. In locul unor variante mai sanatoase, precum un mar sau o banana, vom opta de cele mai multe ori pentru fursecuri sau inghetata.

Alimentele grase sau dulci instiga o reactie chimica ce suprima modul de supravietuire si ne ajuta sa ne calmam. Pe langa asta, au si un gust bun, ceea ce explica de ce persoanele stresate devin dependente de anumite mancaruri.

Reactia arata cam asa: Mai mult stres = mai mult cortizon = apetit mai mare pentru alimente grase = mai multa grasime pe abdomen.

5 semne ca oboseala suprarenala duce la ingrasare
Aruncarea unei chei franceze intr-o masinarie biologica bine unsa (fara a face vreo aluzie) necesita destula constienta din partea noastra. Iata 5 semne ca autopilotul de supravietuire este cel care va ingrasa.

1. Puneti kilogramele usor

Nimic nu duce la acumularea mai rapida a kilogramelor decat combinatia dintre stres si mancarea consumata din confort. Precum am mentionat, raspunsul corpului la stres devine ciclic si mecanizat daca nu intervenim. Asa ca, daca v-ati urcat pe cantar si ati sarit imediat, ingroziti de ce ati vazut, s-ar putea ca stresul sa fie de blamat.

2. Verificati-va dulapioarele din bucatarie

Ce vedeti? O varietate bine echilibrata si sanatoasa de alimente sau ceva care seamana mai mult a lista de cumparaturi a lui Willy Wonka? Daca ce aveti in dulapioare sau in camara seamana mai mult cu a doua varianta, nu va stresati; recunoasteti-va greseala si faceti alegeri constiente spre a cumpara alimente mai sanatoase si mai naturale.

3. Cum merge treaba la munca?

Este cunoscut ca mai mult sau mai putin de 70% dintre Americani isi urasc locul de munca. Un alt simplu fapt este ca in jur de 70% dintre Americani sunt considerati a fi supraponderali sau obezi. Corelatia nu implica cauzalitatea, dar aceste statistici ne deschid putin ochii – si, la nivel individual, ar trebui sa ne forteze sa facem un pas in spate si sa ne reevaluam mediul inconjurator.

4. V-ati pierdut interesul pentru unele activitati pe care le adorati in trecut

Desi s-ar putea sa sune precum un simptom asociat depresiei, stresul poate cauza pierderea interesului pentru anumite activitati. Deci, este o lama cu doua taisuri. In primul rand, exista sansa sa mancam mai mult atunci cand stam degeaba. In al doilea rand, suntem mai putin motivati sa ne implicam intr-o activitate ce ne va face corpul sa se miste, ceea ce conduce la mentinerea stresului (si a greutatii) la un nivel nesanatos.

5. Oamenii din jur isi exprima ingrijorarea

Uneori, nu suntem capabili sa vedem lucrurile precum alte persoane. Cei care va iubesc si carora le pasa de voi si-ar putea exprima unele griji in privinta starii voastre de sanatate (ex. greutatea) sau in privinta aspectului vostru (ex. pareti stresati sau nervosi.) Faptul ca ii ascultati si nu le negati observatiile v-ar putea ajuta sa iesiti la lumina.

Recomandari

WebMD ofera cateva sfaturi excelente pentru a stopa raspunsul de lupta-sau-fugi.
– Exercitii usoare – o plimbare rapida sau un jogging lent.
– Meditatia sau respiratiile adanci. Totodata, exercitiile precum tai chi sau yoga v-ar putea ajuta sa opriti impulsul de a manca.
– Cautati ajutor. Daca va simtiti depasiti de situatie, este important sa aveti pe cineva care va va asculta. Indreptati-va catre un membru al familiei sau un amic.
– Dormiti cat trebuie. Un somn de 7 pana la 9 ore este recomandat pentru adultii sanatosi.
– Relaxati-va si reintrati in rutina.