Cetona ar putea supraalimenta sistemul precum niciun alt combustibil.

Startup-ul HVMN din San Francisco a lansat o bautura facuta din esteri cetonici puri, despre care se presupune ca ar ajuta oamenii sa dobandeasca abilitati ce le vor imbunatati performantele.

Compania a facut un parteneriat cu Universitatea Oxford pentru a promova prin intermediul atletilor de elita cercetarile stiintifice in valoare de $60 milioane.

Eticheta nutritionala de pe sticla micuta in care se afla acest lichid incolor si indoor sfideaza explicatia traditionala. Contine 120 de calorii – valoare relativ echivalenta unei bucati mari de paine – dar nu contine grasimi, proteine sau carbohidrati.

In schimb, aceste calorii provin de la cetona, un ingredient pe care Geoff Woo, cofondatorul si directorul unui startup din San Francisco recunoscut sub numele de HVMN (pronuntat human), a carui activitate de baza se axeaza pe performantele umane, prefera sa il numeasca al patrulea micronutrient.

„Nu este o grasime, nu este o proteina, nu este un carbohidrat, dar corpul o transforma in combustibil” a spus Woo pentru Business Insider.

Stiind aceste informatii, Woo a lansat primul produs cu cetona al companiei, o sticla cu 65 ml de esteri cetonici denumita Ketone. Bautura, acum disponibila pentru pre-comanda la $33 sticla, promite imbunatatirea abilitatilor atletice, marirea nivelului de energie si cresterea puterii de concentrare.

Pentru a crea produsul, HVMN si-a promovat ideea pentru mai mult de un deceniu si a putut investi $60 milioane in cercetari stiintifice prin intermediul unui parteneriat exclusiv cu Universitatea Oxford.

Ketone ar putea imbunatati performantele „precum nici un alt produs pe care l-am vazut pana acum”
Majoritatea alimentelor pe care le consumam contin carbohidrati. Carbohidratii din fructe provin din zaharurile obtinute pe cale naturala; cei din cartofi, legume si paste se produc prin amidon. In final, se descompun in zahar sau glucoza pentru energie.

Cand nu mai primeste carbohidrati, corpul transforma grasimea in combustibil.

In timpul procesului de epuizare a rezervelor de grasime, sistemul va emana anumite molecule numite cetone. O dieta bogata in grasimi si slaba in carbohidrati (cunoscuta si ca dieta cetonica) este o cale mai scurta catre acelasi obiectiv.

In loc sa se infometeze, o persoana care alege dieta cetonica pacaleste corpul sa creada ca flamanzeste, deoarece ii opreste alimentarea cu carbohidrati, principala sursa de combustibil.

De aceea, atata timp cat nu consumi carbohidrati, poti continua sa mananci produse grase precum unt, friptura sau branza si vei continua sa slabesti. Corpul incepe sa devina o masina de ars grasimea, apeland la cetone pentru a functiona in continuare.

Daca ai putea ingera cetone in mod direct, in loc sa te abtii sa mananci sau sa apelezi la dieta cetonica, pe scurt, ai capata superputeri.

Brianna Stubbs, o studenta absolventa a Universitatii Oxford care conduce cercetarile pentru HVMN, a spus: „Ai putea alerga pe pereti, dar nu ai vrea sa faci asta.”

Studiile asupra atletilor au aratat ca prin combinarea cetonelor cu carbohidratii se produce un efect pe care Stubbs il numeste efect de stivuire.

Aceasta crestere a performantelor „nu se compara cu nimic din ce am vazut pana acum,” spune Kieran Clarke, profesoara de biochimie psihologica la Oxford care a dorit sa isi transpuna cercetarile despre cetona si performante umane in analiza bauturii Ketone de la HVMN.

Este o bautura energizanta cu un efect mai intens decat cel al cofeinei

Intr-un studiu la scara mica publicat in Iulie 2016 in jurnalul Metabolismul Celular, Clarke a oferit o versiunea primara a bauturii cetonice HVMN unui grup de ciclisti de elita (unii dintre ei erau fosti olimpici) si, in urma unui exercitiu de ciclism de 30 de minute, a facut o comparatie intre performantele acestora si ale unor grupuri de persoane carora le-au fost oferite fie bauturi cu un continut bogat in carbohidrati, fie bauturi bogate in grasimi.

Ciclistii de elita carora le-au fost date bauturi cu cetona au avut o medie de distanta parcursa cu 400 de metri mai mare decat cele mai bune rezultate ale celor care au avut bauturi cu grasimi sau carbohidrati. Clarke spune ca, cel mai probabil, primul grup nu a simtit nicio diferenta.

„Efectul nu poate fi comparat cu cel indus de cofeina – nu este un stimulent,” spune Clarke. „Daca nu esti atent la ceea ce faci, te vei gandi Oh, ma descurc destul de bine, totul pare normal, dar, cand vei privi in jos, dintr-o data vei observa Oh, wow, am mers mai mult ca de obicei! Spre exemplu, cand vei utiliza echipamentul pentru exersarea canotajului, vei merge mult mai repede fara sa realizezi.”

O sticla de Ketone confera 25 de grame de beta-hidroxibutirat, una dintre substantele pe care corpul le produce in timpul unei perioade de infometare sau detoxifiere. Cu toate ca nu exista cercetari prin care sa se analizeze influentele de lunga durata ale noii bauturi HVMN asupra corpului, exista cateva studii pe termen lung care evalueaza efectele infometarii periodice asupra corpului – majoritatea au implicat adulti supusi la diete de infometare intermitenta.

Per total, acele cercetari au avut rezultate pozitive, multe dintre ele sugerand ca infometarea intermitenta poate ajuta persoanele supraponderale sa piarda in greutate si sa isi pastreze masa musculara. Alte cateva studii despre perioadele intermitente de infometare asupra celulelor, soarecilor si maimutelor au sugerat beneficii si mai evidente ale acestor diete, precum cresterea duratei de viata si reducerea riscului de dezvoltare a cancerului, dar acele descoperiri nu au fost reproduse si in cazul oamenilor.

La o ora dupa consumul bauturii Ketone, iti poti mari cantitatea de cetona din sistem pana la un nivel similar cu cel pe care l-ai avea dupa cel putin sapte zile de infometare, spune Woo. Aceasta afirmatie se bazeaza pe doua studii la scara restransa publicate in jurnalul Frontiere in Psihologie, unde adultilor le-au fost oferite bauturi care contineau fie esteri cetonici, fie saruri cetonice, un tip de supliment format prin combinarea cetonei cu sodiul.

In Octombrie, cand am incercat si noi (Erin Brodwin, corespondent pe subiecte de stiinta si Melia Robinson, reporterita axata pe inovatii) bautura Ketone, ne-am masurat nivelurile de cetona inainte si dupa ce am baut-o. Spre surprinderea noastra, am observat rezultate evidente imediat.

Nivelul de cetona al lui Erin a crescut de la 1.2 la 4.2 milimoli pe litru. Nivelul de cetona al Meliei a crescut la 6.0 mmol/L, o stare profunda de cetoza, obtinuta de obicei numai prin infometare, plecand de la valoarea 0.6.

Nivelurile de cetona in cazul majoritatii oamenilor se invart in jurul valorii de 0.1 mmol/L, dar am inceput cu niveluri mai ridicate pentru ca una dintre noi incerca sa manance mult mai putin, in timp ce alta pastra o dieta slaba in carbohidrati.

Dar au avut acele cresteri un impact si asupra performantelor? Este greu de spus.

Doar doua persoane nu sunt suficiente pentru a evalua efectele bauturii si este imposibil sa ne separam perceptia de orice efect de placebo. Insa, ambele am observat unele imbunatatiri in ceea ce priveste capacitatea de concentrare si amandoua am reusit sa trecem peste cafeaua pe care o beam in mod normal la 3 dupa-masa – o schimbare pe care am observat-o abia dupa cateva ore.

Ketone „face viata mai usoara intr-un oarecare fel,” spune Clarke. „In loc sa iti dea senzatia ca inima iti bate la capacitate maxima sau ca esti extenuat…primesti o energie – o energie pe care nu ai in mod normal.”