Motivul luarii in greutate odata cu inaintarea in varsta nu are de-a face cu metabolismul

Probabil ca ati mai auzit cum odata ce ajungi la 40 de ani, greutatea incepe sa o ia la vale.

Acea forta inexplicabila pe care noi o numim metabolism chiar incepe sa lucreze mai incet cu fiecare an, pornind de la 30 de ani.

Iata vestile bune: Rata de incetinire a metabolismul este oarecum minimala. In realitate, majoritatea kilogramelor in plus pe care le observam adunandu-se odata cu anii nu se datoreaza faptului ca metabolismul este mai incet.

In schimb, provin de la un adevar simplu si abordabil: Cu cat inaintam in varsta, devenim din ce in ce mai putin activi.

Desi v-ar putea suna deprimant, este totusi o veste buna. Exista numeroase schimbari pe care le puteti face pentru a contracara ingrasarea lenta, aparent inevitabila. Dar mai intai, iata cateva informatii de baza despre ce inseamna metabolism – si ceea ce nu inseamna.

Cum poate arde corpul energia

Rata noastra de metabolizare in repaus este o masura ce se refera la cata energie emanam – sau ardem – in momentul in care ne odihnim. Este determinata printr-o combinatie de factori, inclusiv de inaltime, sex, genele pe care le-am primit de la parinti si nu poate fi modificata foarte mult, indiferent ce am face.

Pe langa asta, corpurile noastre par sa intre in 3 faze distincte de ardere a caloriilor, in functie de actiunile pe care le indeplinim. Acestea 3 sunt tipurile de metabolism la care se refera majoritatea oamenilor cand vorbesc despre anumite lucruri, precum consumul mancarurilor iuti sau efectuarea unor programe de exercitii fizice care intetesc metabolismul.

Majoritatea produselor pentru iutirea metabolismului nu functioneaza

In momentul in care mancam, ardem un numar mic de calorii (aprox. 10% din totalul de calorii arse intr-o zi).

Acesta este numit efectul termic al mancarii si reprezinta prima dintre cele 3 faze pe care le-am mentionat mai devreme. Putem grabi putin procesul (nu foarte mult) prin faptul ca bem anumite lichide stimulente precum cafeaua sau mancam cantitati mari de proteine.

„Consumul alimentelor precum ceai verde, cofeina sau ardei iuti nu va vor ajuta sa scapati de kilograme,” se noteza in Enciclopedia Medicala ADAM, emisa de catre Institutul National de Sanatate.

„Unele ar putea sa confere o mica amplificare a metabolismului dar care nu va face nicio diferenta in privinta greutatii.”

In schimb, fiti cat mai activi

Fara nicio surpriza, cea mai importanta activitate pentru arderea caloriilor este chiar asta – activitatea.

Fie ca urcam si coboram scarile, ca ne ridicam de la birou pentru a ne procura o cana de cafea sau transpiram in timpul unui curs de yoga, consumam energie. Cercetatorii numesc asta faza a 2-a, adica consumul fizic – activ.

Dupa un program de exercitii extenuant, continuam sa ardem mai multe calorii decat in momentul in care ne odihnim – iar aceasta este cea de-a 3-a faza sau consumul excesiv de oxigen in urma exercitiilor.

Cand vine vorba de contracararea luarii in greutate, cele doua faze – cele legate de activitatea fizica – sunt cele mai importante. Sansele maxime de ardere a mai multor calorii in timpul zilei le puteti obtine atunci cand cresteti nivelul oricarui tip de activitate, fie alergat sau mers.

Foarte multe persoane cred ca programele de intarire a musculaturii sau ridicatul greutatilor se incadreaza in aceasta categorie dar dovezile sugereaza contrariul.

Ridicarea greutatilor nu are un efect evident asupra metabolismului. De ce? Pentru ca muschii nu ard foarte multe calorii, asa cum puncteaza NIH. Din punct de vedere al consumului de calorii, creierul este mult mai eficient decat bicepsii.

„Functiile cerebrale formeaza pana la 20% din” rata de metabolizare la repaus, confirma pentru Los Angeles Times Dr. Claude Bouchard, profesor de genetica si nutritie la Centrul de Cercetare Biomedicala Pennington din cadrul Universitatii Louisiana State.

„Urmeaza inima, care bate mereu si deconteaza alte 15 – 20 de procente. Ficatul, care functioneaza si in repaus, contribuie pentru inca 15 – 20 de procente. Apoi mai aveti rinichii, plamanii si alte tesuturi, asa ca ceea ce ramane din muschi contribuie doar cu 20 – 25 de procente in privinta metabolismului in repaus,” spune Bouchard.

Prin urmare, desi antrenamentele de intarire musculara reprezinta un obicei sanatos si care sigur va avea un efect folositor pentru aspecte precum agilitatea si echilibrul, nu va afecta foarte mult metabolismul.

„Ideea ca 450 de gr. de muschi ard sute de calorii in fiecare zi este un mit,” a relatat pentru Business Insider Gary Foster, lider in programul de cercetare Weight Watchers’ si profesor adjunct de psihologie la Facultatea de Medicina Perelman din cadrul Universitatii Pennsylvania.

Incercati sa aveti grija la cat mancati

Conform NIH, pe langa ca devenim mai putin activi odata cu trecerea anilor, suntem mult mai putin receptivi fata de nevoile nutritionale ale corpului.

Mecanismul nostru natural de control al apetitului pare ca se leneveste. O metoda mai buna de constientizare a momentului de saturatie este sa mancati portii mai mici si sa va mai luati mancare doar daca inca va este foame, in loc sa stati cu o farfurie mare in fata ce v-ar putea incuraja sa mancati in continuare.

„Prin faptul ca ramaneti activi si mancati doar portii mai mici de alimente sanatoase, puteti tine la distanta kilogramele ce va ameninta odata cu trecerea anilor.”