Iata datele stiintifice ce stau la baza senzatiei persistente de oboseala, chiar si in cazul in care va odihniti destul

Brb, ma duc sa trag un pui de somn.

Atunci cand va simtiti extenuati, primul sfat, pe care il primiti mereu, este sa dormiti mai mult. Este normal sa va pice capul de somn in mijlocul zilei daca orele lungi de munca sau un copil care tipa incontinuu interfereaza cu orele voastre de odihna.

Dar unii dintre noi isi duc vietile intr-o stare de oboseala si letargie chiar daca dorm cele 7+ ore recomandate in fiecare noapte. Deci, ce se intampla?

Precum explica ultimul episod din AsapSCIENCE, exista o multitudine de motive pentru a explica de ce va simtiti mereu obositi, chiar daca va dormiti acele ore necesare.

Pentru inceput, ati putea fi mult prea sedentari. Chiar daca efortul fizic este perceput ca fiind un complex de actiuni extenuante, se pare ca facand exercitii usoare de cateva ori pe saptamana, veti reusi sa va simtiti mai energizati.

Ganditi-va la o zi extrem de activa pe care v-ati petrecut-o in aer liber, la o plimbare sau la aruncatul frisbee-ului in parc. Cel mai probabil ati dormit excelent in acea seara.

Persoanele care fac exercitii fizice in mod regulat se bucura de un somn mult mai bun, chiar daca numarul de ore pe care le dorm ramane acelasi.

O alta capcana obisnuita in care cadem este dependenta noastra de cofeina care ne ajuta sa ramanem treji. Chiar daca majoritatea dintre noi nu vor da pe gat un espresso chiar inainte de a ne baga in pat, perioada in care ar trebui sa evitam cofeina este mult mai mare.

Aceasta blocheaza adenozina, un neurotransmitator care se acumuleaza de-a lungul timpului in creier si care ne face mai somnorosi odata cu lasarea serii.

Daca se intampla sa consumati cafea chiar si cu 6 ore inainte de a va culca, aceasta va afecta productia de adenozina, fiindu-va mult mai greu sa adormiti. Pe langa asta, studiile au aratat ca ritmurile circadiene sunt, in mod cert, afectate de consumul de cofeina.

Dar uneori oboseala nu se datoreaza doar alegerilor simple din viata de zi cu zi, ci starii de sanatate mentale.

Spre exemplu, tulburarea de anxietate generala se poate manifesta printr-o stare de oboseala; chiar si un nivel ridicat de stres sau grijile va vor lasa destul de epuizati. Mai mult, depresia va avea un impact imens asupra calitatii somnului si, in unele cazuri, poate cauza insomnii.

Pe langa sanatatea mentala, starea de oboseala excesiva poate fi influentata si de conditia fizica. Aceasta ar fi bine sa fie diagnosticate de catre medic, putand fi cauzata de deficienta de fier, probleme cu glanda tiroida sau diabet.

Asa ca, nu exista vreo solutie rapida pentru a combate starea persistenta de oboseala, dar cel putin AsapSCIENCE va ofera cateva indicii dupa care sa va uitati.

Multe dintre sfaturile pe care le ofera – precum cel despre exercitiile fizice – sunt usor de acceptat, doar in cazul in care nu va straduiti sa depasiti niste „impedimente sociale”.

Poate ca sunteti genul de persoana construita pentru stilul de viata 9-5, iar pentru asta ne pare rau. Hai, nu strica sa dormiti un somn rapid.