Cum afecteaza schimbarea ceasului creierul uman

    133

    Ora de iarna este o inventie destul de moderna si a devenit o idee populara din motive practice si financiare. Cand oamenii au folosit pentru prima data lumina artificiala, au trebuit sa arda fie gaz, fie lampi cu ulei.

    Utilizarea acestor combustibili presupune bani si cu cat oamenii ramaneau treji mai multe ore pe timpul noptii, cu atat era nevoie de mai multi bani pentru a lumina locuinta.

    Pe masura ce tehnologia de iluminare a evoluat, facturile la electricitate au devenit o problema financiara similara. Prin adaptarea orei la lumina naturala, s-ar putea economisi bani prin pastrarea becurilor aprinse mai putin timp si adaptarea orei de somn.

    Pe de alta parte, fermierii folosesc la maxim lumina naturala pentru a-si lucra pamanturile, trezindu-se odata cu rasaritul soarelui, indiferent de ora afisata de ceas.

    Ora de iarna si creierul uman

    Datorita inclinarii axei Pamantului pe durata Echinoctiului de iarna, in emisfera nordica se pierd ore pretioase de lumina in timp ce emisfera sudica experimenteaza anotimpurile inversate. Potrivit timeanddate.com, guvernul canadian a fost primul care a propus modificarea orei, pentru ca atunci cand noptile sunt prea lungi, trezirea sa se faca cu o ora mai tarziu.

    Cand soarele va ajunge sa apuna in jurul orei 18.00, ceasurile vor fi actualizate cu o ora in plus, pentru a afisa apusul la ora 19.00, oferindu-ne o ora in plus de lumina naturala.

    Timpul este un concept abstract, in sensul ca un numar a fost atribuit in mod artificial unui moment al zilei. De exemplu, numarul 12 reprezinta fie pranzul, fie miezul noptii, dar, la fel de usor, am putea asigna pranzului ora 4 sau 8.

    Conform Jurnalului American de Psihologie, ora de iarna poate avea efecte negative asupra creierului uman, in parte datorita nivelului scazut de melatonina.

    Cercetatorii sustin ca oamenii au mecanisme similare celor din regnul animal, care detecteaza schimbarile in ceea ce priveste lungimea zilei si isi ajusteaza corespunzator atat durata secretiei de melatonina pe timpul noptii, cat si alte functii.

    Aceste concluzii au reiesit in urma unor studii in care diverse persoane au fost expuse la „zile“ artificiale de durate diferite.

    Simturile umane au evoluat pentru a mari capabilitatea de a detecta schimbari in ceea ce priveste lumina naturala.

    Capacitatea de a detecta mici schimbari ale luminii a generat abilitatea oamenilor preistorici de a creste secretia de melatonina pe durata somnului, precum si a altor functii. Cu toate acestea, omul modern nu se adapteaza bine la schimbarile artificiale ale orei.

    Cercetarile arata ca utilizarea luminii artificiale a condus la reducerea abilitatii omului de a detecta schimbarile luminii naturale, ca urmare a schimbarii anotimpurilor. Oamenii de stiinta sustin ca utilizarea luminii artificiale suprima raspunsurile la schimbarile sezoniere in fotoperioada naturala in care acestea ar avea loc.

    Ritmul circadian si sanatatea mentala

    Cantitatea de lumina naturala la care suntem expusi poate afecta sanatatea mentala prin cresterea riscului de depresie. Depresia datorata lipsei de lumina naturala este o afectiune cat se poate de reala.

    Cei care sufera de tulburari afective sezoniere sunt cei care simt deosebit de puternic moleseala din timpul iernii, la fel de puternic ca o stare depresiva. Sezonul de iarna, din cauza luminii solare reduse, poate provoca lipsa poftei de mancare, lipsa de energie, lipsa dorintei de a face ceva, sentimente de depresie, precum si retragerea din activitatile sociale.

    Intr-un studiu condus de Jurnalul Amercan de Psihologie, prin manipularea cantitatii de lumina artificiala la care a fost expus in timpul diminetii un grup de participanti, cercetatorii au reusit sa reduca simptomele de depresie cauzate de micsorarea zilei.

    Oamenii de stiinta au descoperit ca simularea unui rasarit de soare, utilizand o cantitate de lumina de 250 de lucsi pe durata a 2 ore, reduce efectele depresiei de iarna datorate lipsei de lumina naturala.

    Cum se pot evita problemele de sanatate mentala pe timpul orei de iarna

    Pentru a va imbunatati eficienta mentala pe durata zilelor de iarna si pentru a preveni probleme psihologice, folositi becuri cu spectru complet. Utilizarea acestor becuri dimineata va va ajuta organismul sa simta lumina artificiala si sa raspunda mai prompt.

    Pe durata lunilor de iarna, cand ora de iarna este in vigoare, incercati sa petreceti cel putin 15 minute afara, atunci cand soarele straluceste cel mai puternic, de obicei intre orele 12.00-14.00. O scurta expunere la soare va va oferi necesarul zilnic de vitamina D.

    In timpul iernii, chiar si imbracati complet, este nevoie doar de aproximativ 3 cm patrati de piele expusa la lumina soarelui timp de aproximativ 30 de minute pentru a produce suficienta vitamina D pentru corpul uman.

    De asemenea, includerea in dieta a alimentelor imbogatite cu vitamina D sau folosirea de suplimente alimentare va permite organismului dumneavoastra sa primeasca o cantitate mai mare din vitamina pe care organismul o produce in mod natural prin expunerea la soare.

    Acest lucru poate fi necesar, mai ales in lunile de iarna, cand expunerea la lumina soarelui este limitata din cauza frigului.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here