Hormonul stresului, cortizonul, este inamicul public numarul unu al sanatatii globale. Oamenii de stiinta stiu de multi ani ca nivelul elevat de cortizon: interfereaza cu procesul de invatare si cu memoria, scade functiile sistemului imunitar si densitatea osoasa, grabeste ingrasarea, mareste tensiunea arteriala, colesterolul, riscul bolilor cardiace…

Si lista poate continua.

Corpurile noastre produc cortizon atunci cand sunt stresate – un produs secundar al programarii innascute, evolutionare create pentru initierea actiunii si pentru indepartarea pericolului. Cortizonul, pe langa epinefrina, este un important hormon de stres, care serveste pentru o multime de functii.

De fapt, cortizonul ne ajuta sa ne mentinem in viata prin pastrarea homeostazei (echilibrului) corpului. Ajuta la reglarea nivelului de tensiune arteriala, a activitatii metabolice, functiilor inimii, functiilor circulatorii si a activitatii sistemului nervos central.

Cu toate acestea, nivelurile ridicate de stres pot cauza productia excesiva in corp a acestui hormon. In acest caz, corpul este predispus la diferite efecte secundare nedorite, inclusiv: presiune arteriala marita, luarea in greutate, colesterol marit, boli cardiace, anxietate si depresie, avarierea sistemului imunitar si probleme cognitive, adica dificultati de invatare si memorie defectuoasa.

Acestea fiind spuse, este important sa va mentineti nivelul de cortizon in parametrii stabili.

Iata 7 metode prin care puteti reduce nivelul de cortizon din corp:

1. Faceti exercitii fizice

Este ceva la care activitatea fizica nu poate ajuta? Pe bune…se pare ca in fiecare zi apare un nou studiu, care sa faca legatura dintre exercitiile fizice si beneficii generale pentru sanatate. In orice caz, indeplinirea activitatilor fizice va poate ajuta sa va reduceti nivelul de cortizon prin emanarea stresului acumulat sau a altor emotii neproductive.

O teorie spune ca teama mareste nivelul de cortizon si prin exercitii, ne putem construi o forta, o rezistenta si o incredere in sine…contracarand in mod eficient potentialele temeri si reducand nivelul de cortizon. Pe langa aceste teorii, exercitiile de orice fel sunt o metoda minunata de a va reduce respectivele niveluri de hormoni.

2. Practicati constientizarea de sine si meditatia

Orice fel de meditatie sau practica de constientizare de sine poate sa scada nivelul de cortizon. Chiar si cateva respiratii adanci in mijlocul unei zile haotice va pot atenua anxietatea si stresul care, in schimb, reduce nivelul hormonilor de stres.

Un exercitiu simplu si bun: atunci cand incepeti sa simtiti stresul din varii motive, respirati adanc de 10-15 ori si incercati sa va relaxati corpul cat mai mult. Acordarea unilaterala a atentiei catre corp si minte se numeste constientizare de sine – o practica extrem de benefica pentru reducerea unei multitudini de efecte negative, atat mentale cat si fizice. Binenteles, acestea reduc nivelul de cortizon.

3. Socializati

Cercetatorii de la Universitatea John Hopkins au descoperit o legatura intre izolarea sociala si un nivel crescut de cortizon in cazul cobailor. Se crede ca cei care au o predispunere catre boli mentale si care sunt izolati din punct de vedere social in adolescenta prezinta un risc mai mare de dezvoltare a unor comportamente anormale mai tarziu in viata.

Studiul confirma ceea ce majoritatea cercetatorilor stiau deja: legaturile interumane sunt importante pentru mentinerea sanatatii mentale si fizice, indiferent de varsta. Legaturile din familie, prieteniile si relatiile intime, toate sunt benefice pentru reducerea stresului, reusind sa participe la scaderea nivelurilor de cortizon.

4. Mai radeti putin

Rasul este cel mai bun medicament. De cate ori am auzit aceasta propozitie de-a lungul vietii? Dr. William Fry, psihiatru comportamental care a studiat efectele rasului pentru mai mult de 30 de ani, declara ca rasul creeaza o legatura inextricabila cu anumite beneficii mentale si fizice.

Un astfel de avantaj al rasului este efectul pozitiv pe care acesta il are asupra nivelurilor de hormoni de stres. Studiile au aratat ca un simt al umorului, rasul si frivolitatea sunt benefice pentru reducerea nivelurilor de cortizon si a altor hormoni de stres.

5. Ascultati niste muzica

Aproape toti dintre noi am simtit proprietatile muzicii si starea de bine pe care o poate induce. Este ceva special in a asculta melodia preferata si senzatia ulterioara de bine pe care o confera. Se pare ca exista un motiv chimic pentru acea stare: muzica mareste numarul de endorfine (elementele chimice ale starii de bine) si reduce cantitatea hormonilor de stres in creier.

6. Mancati sanatos

Anumite alimente precum ouale, pestele, carnurile slabe, semintele de in, fructele citrice, murele si vegetalele verzi pot reduce nivelurile de cortizon. O alta idee pentru indepartarea stresului si pentru reducerea cortizonului ar fi sa va planuiti 5 mese mici in fiecare zi. Astfel, nu va veti infometa si veti ameliora poftele, care apar in urma nivelurilor elevate de cortizon.

In final, implementarea unei diete bogate in fibre si proteine va va ajuta sa reduceti numarul hormonilor de stres. Evitarea carbohidratilor complecsi (ex. zahar si amidon) este o alta idee care va va ajuta sa mentineti nivelul de cortizon sub control.

7. Incercati sa dormiti destul

Aceasta este destul de simplu de explicat. Daca corpul nu primeste destul somn (7 pana la 9 ore de somn pe noapte), va produce un raspuns sistematic negativ. Suntem predispusi la afectiuni cognitive si vom reactiona mai mult fata de mediul inconjurator – ambele sunt extrem de nocive si induc stres.

Este important sa va stabiliti o rutina de somn. Expertii in acest domeniu recomanda trezirea si culcarea in aceleasi intervaluri in fiecare zi, inclusiv la sfarsitul de saptamana. Este important sa rezervati dormitorul doar pentru activitati ce au de-a face cu somnul. Fara tablete, telefoane, calculatoare, etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here