Cand vine vorba despre sanatatea ochilor, majoritatea dintre noi stiu regulile de baza pe care le-am tot auzit de cand eram mici. Acestea includ o dieta adecvata, sa ne protejam impotriva soarelui si sa mergem la un control oftalmologic.

Chiar daca toate aceste sfaturi sunt importante pentru a-ti mentine sanatatea ochilor, cercetarile au demonstrat ca nutrientii din dieta participa la mentinerea sanatatii si la prevenirea bolilor ce ii ataca.

De ce au nevoie ochii sanatosi de antioxidanti?

Antioxidantii ajuta la prevenirea multor boli care afecteaza nu numai inima sau sistemul imunitar, ci si ochii. Astfel de nutrienti sunt vitaminele A, C si E. Acestea ajuta la prevenirea degenerarii maculare asociate inaintarii in varsta, incetinesc procesul de dezvoltare al cataractei si previn alte boli ale ochilor.

Legumele si fructele reprezinta surse bune de antioxidanti. Cele extrem de pigmentate au o concentratie mult mai mare de nutrienti. Deci, cand cauti fructe sau legume, alege-le pe cele care au culori mai intense.

Dieta si nutritia:
Alegand o dieta bogata in vitaminele A, C, E si antioxidantii luteina si zeaxantina, oferi ochilor anumiti compusi care le vor sustine sanatatea pe termen indelungat.

1. Vitamina A

Vitamina A este importanta pentru functionarea adecvata a retinei. De asemenea, ajuta la prevenirea orbirii pe timpul noptii, permitand ochilor sa se adapteze la schimbarile de lumina.

Totodata, ajuta la reducerea riscului de degenerare maculara asociata inaintarii in varsta si inhiba formarea cataractei. Cataracta si degenerarea maculara reprezinta principalele cauze de pierdere a vederii. Deci, pentru sanatatea ochilor, este important sa obtii destula vitamina A.

Alimentele derivate de la animale, adica oua si carne, fructele sau legumele, precum morcovii si spanacul, contin vitamina A. Majoritatea tipurilor de lapte pot fi intarite cu vitamina A.

2. Vitamina C

Vitamina C poate fi gasita in concentratii substantiale in interiorul ochiului. Este un antioxidant foarte bine cunoscut care, in mod similar zeaxantinei si luteinei, ajuta la filtrarea razelor UV si la combaterea radicalilor liberi.

Pentru a creste aportul de vitamina C, poti incerca sa adaugi mai mult ardei gras, fructe citrice si broccoli in dieta.

3. Vitamina E

Vitamina E este cunoscuta ca fiind un solubil principal de grasimi si un agent care curata radicalii liberi. In principal, poate fi gasita in membranele celulare, unde ajuta la mentinerea integritatii si structurii acestora prin inhibarea daunelor create de radicalii liberi. Aici putem numi si daunele radicalilor sub forma de raze UV.

Principalele surse de vitamina E includ migdalele, semintele de la plante, alunele in coaja si semintele de floarea soarelui. Alte surse excelente de vitamina E sunt avocado, ouale si spanacul.

4. Luteina si zeaxantina

Luteina si zeaxantina ajuta la sustinerea sanatatii ochilor in doua moduri. Acesti doi antioxidanti pot absorbi lumina albastra de intensitate ridicata, care genereaza radicali liberi si pe care, de altfel, lumina Ultravioleta ar intensifica-o. Curata radicalii liberi foarte usor, atragandu-i si incorporandu-i in propria structura chimica. Procesul nu dauneaza altor compusi din ochi.

Luteina si zeaxantina se pot gasi in oua, varza furajera, broccoli, porumb si in suplimentele alimentare.

Legumele si fructele contin cantitati mai mari de antioxidanti, dar acestia se pot pierde prin procesele de coacere, deshidratare, imbuteliere si inghetare. Totodata, o mare parte dintre antioxidanti vor cauza diferite efecte negative; prin urmare, ar trebui sa ai grija la cantitatile pe care le consumi.