Spune multe despre creierul persoanei.

Vi s-a mai intamplat sa nu va dati seama care este stanga si care este dreapta? Spre exemplu, daca sunteti la o ora de condus si instructorul va spune sa faceti la stanga, iar voua va trebuie o pauza pentru a va da seama care este stanga.

Daca vi s-a intamplat, aflati ca nu sunteti singurii – un raport semnificativ din populatie arata o dificultate in a diferentia intre stanga si dreapta.

Discriminarea stanga-dreapta este un proces neuro-psihologic complex, implicand mai multe functii neurologice, precum abilitatea de a integra informatia vizuala si senzoriala, functiile limbii si memoria.

Pentru unii este ca o a doua natura, iar pentru altii este o sarcina grea.

O alta problema de care cadrele medicale s-au lovit este situatia in care un doctor sau o asistenta sta in fata unui pacient; partea lor dreapta este in stanga pacientului.

Deci, distinctia corecta intre dreapta si stanga in cazul unui pacient implica si functia vizual-spatiala de rotatie mentala a imaginilor.

Schimbarea incorecta a partii in cazul unor greseli ce puteau fi evitate

Nu este chiar sfarsitul lumii daca gresiti drumul cand mergeti undeva, dar exista multe situatii in care confuzia dintre stanga si dreapta poate avea consecinte devastatoare.

Unele dintre cele mai tragice greseli medicale au fost cele in care interventia chirurgicala a fost efectuata asupra partii gresite a pacientului: extirparea rinichiului gresit sau amputarea piciorului gresit.

Desi exista sisteme, verificari si norme pentru a anticipa si minimiza aceste tipuri de abateri, cand se ivesc, eroarea umana este de cele mai multe ori cauza de baza.

Greseala este o caracteristica mostenita a comportamentului uman – uneori, se intampla sa intelegem gresit – dar, confuzia in privinta diferentei stanga–dreapta ar putea fi mai grava decat un simplu accident minor.

Dovezile sugereaza ca aceasta problema este mai des intalnita in cazul femeilor. In literatura de specialitate se sugereaza ca barbatii demonstreaza un nivel superior al functiei vizual – spatiale.

Efectul de distragere

Diferentierea dintre stanga si dreapta nu apare niciodata in cazuri izolate. Spitalele si alte institutii medicale sunt locuri complexe si aglomerate.

Doctorii pot fi foarte usor distrasi in timp ce lucreaza; primesc telefoane, incepe sa sune aparatul de control cardiac, raspund la intrebarile colegilor, a pacientilor si a familiilor acestora – mediul clinic poate fi foarte solicitant.

In cadrul cercetarilor publicate in Educatia Medicala s-a studiat impactul unor astfel de intreruperi asupra abilitatii studentilor la medicina de a discrimina corect intre stanga si dreapta.

In timp ce s-a masurat in mod obiectiv abilitatea a 234 studenti de a face distinctia dintre stanga si dreapta, acestia au fost expusi unor zgomote ambientale normale pentru mediul sectiei in care se aflau si au fost intrerupti de intrebari legate de mediul clinic.

Descoperirile au fost surprinzatoare. Chiar si zgomotul de fundal al mediului dintr-o sectie era destul pentru a deruta unii studenti la medicina in privinta alegerii de stanga sau dreapta.

Chestionarea acestora cu o serie de intrebari in timp ce ei incercau sa distinga intre cele doua parti a demonstrat un impact si mai mare. Efectul de distragere a fost mult mai evident in cazul studentelor si a femeilor de varsta mai inaintata.

Abilitatea unei persoane de a auto-determina cat de bine poate distinge intre dreapta si stanga a fost de multe ori imprecisa. Atat de multi studenti credeau ca se descurca bine in a face diferenta dintre stanga si dreapta, pe cand, luand masuratorile obiective in vedere, acest lucru nu era adevarat.

Tehnici de contracarare

Cei carora le este greu sa faca diferenta dintre dreapta si stanga si-ar putea dezvolta propriile tehnici – spre exemplu, asezarea degetului mare de la mana stanga la un unghi drept fata de degetul aratator pentru a forma un L, reprezentand partea stanga (left).

Aparent, nicio tehnica nu este perfecta si nu poate combate problema in toate cazurile posibile.

In domeniul sanatatii, pregatirea – inceputa de la un nivel de licenta – trebuie sa ii faca pe studenti constienti de incercarile deciziei de dreapta sau stanga si de impactul pe care distragerile il pot avea in privinta unor astfel de decizii critice.

Trebuie sa dezvoltam strategii pentru a reduce numarul situatiilor cauzatoare de erori si sa aducem la cunostinta studentilor si profesorilor ca unii indivizi sunt mai predispusi la confuzia stanga-dreapta.

Din moment ce persoanele care prezinta acest risc nu considera ca ar avea o problema, testarea abilitatii de a discrimina intre stanga si dreapta – spre exemplu, prin teste psihometrice online – ar putea fi efectuata asupra studentilor pentru a le masura capacitatea.

Cei in cazul carora s-a demonstrat o dificultate in legatura cu respectiva decizie, ar putea macar sa ridice steagul incapacitatii si sa acorde mai multa atentie anumitor situatii.

Minimizarea distragerilor este foarte importanta. In timpul fazelor critice din timpul zborului, pilotii trebuie sa se abtina din conversatii neesentiale pentru a evita distragerile inutile. Astfel de reguli din cabina si alte strategii i-au plasat mult deasupra mediului clinic in aceasta privinta.