Borul este un oligoelement necesar pentru ca organismul sa ramana sanatos si pentru ca sistemele sa functioneze in parametri optimi. Cantitatile suficiente pot fi asigurate prin intermediul dietei, deoarece numeroase surse alimentare, precum fructele, lintea sau legumele, contin acest nutrient.

Consumand regulat alimente bogate in bor, deficienta pe baza acestui oligoelement poate fi evitata.

Expertii spun ca borul ajuta la prevenirea sau la inversarea efectelor artritei, deoarece imbunatateste viteza de integrare a calciului in oase si in cartilaje. De asemenea, respectivul nutrient poate ajuta la tratarea afectiunilor cauzate de inflamatii, astfel grabind insanatosirea articulatiilor amortite sau umflate.

Lista cu functiile borului poate merge la nesfarsit – cresterea nivelului de testosteron, amplificarea productiei de estrogen, prevenirea osteoporozei, imbunatatirea functiilor indeplinite de membranele celulare, prevenirea cheagurilor de sange, tratarea infectiilor fungice, etc.

Deficienta de bor ar putea cauza un dezechilibru la nivelul hormonilor sexuali, hipertiroidism, activitatea defectuoasa a functiilor neuronale, dezintegrarea tesuturilor osoase si artrita. Toxicitatea cauzata de supradoza de bor este rara, pentru ca rinichii vor elimina foarte usor cantitatile excesive de minerale.

Insa, persoanele care sufera de probleme renale s-ar putea expune mai multor probleme in urma unui nivel prea mare de bor in sistem. Acest efect este amplificat in cazul in care persoana administreaza suplimente. Unele dintre simptomele supradozei de bor sunt starile de greata sau de voma, senzatia de slabiciune, dermatita sau chiar functionarea anormala a sistemului scheletic.

In cele ce urmeaza vor fi descrise unele dintre cele mai bune surse alimentare de bor. Incearca sa le incluzi in dieta si vei obtine cantitati suficiente de nutrienti, permitandu-ti sa eviti problemele cauzate de deficienta.

Fructe deshidratate

Dintre toate fructele deshidratate pe care le poti gasi la supermarket sau la magazinul de alimente organice, stafidele sunt cele mai bogate – contin 4.5 miligrame de mineral la fiecare 100 de grame de fructe.

Smochinele, prunele si caisele sunt, de asemenea, surse excelente de bor. Cel mai mare avantaj al fructelor deshidratate va fi continutul bogat in vitaminele A si C.

Nuci

Pentru a obtine cantitati suficiente de bor, incearca sa adaugi mai multe nuci in salate, in iaurt, in mancarea de ovaz sau sa le mananci sub forma de gustare. Migdalele sunt unele dintre cele mai bogate in bor, asigurand corpului 2.2 miligrame de nutrient la fiecare 100 de grame. Acaju, nucile verzi, de padure sau braziliene sunt surse bogate in bor.

Avocado

Portile zilnice de 100 gr. de avocado vor asigura corpului aprox. 2.1 miligrame de bor. Pe langa ca acest fruct tropical este extrem de delicios cand este consumat proaspat, il poti incorpora in foarte multe smoothie-uri, deserturi, salate sau preparate. Intr-adevar, nu poti gasi o scuza pentru a nu consuma avocado.

Unt de arahide

Iti place sandwich-ul cu unt de arahide? Daca da, deficienta de bor nu ar trebui sa fie o problema pentru tine. Fiecare portie de 100 gr. de unt de arahide te ajuta sa obtii pana la 1.9 miligrame de mineral. Daca esti o persoana foarte atenta la sanatate, ai putea opta pentru ceva cu un continut mai scazut de grasimi si sodiu.

Legume

Poti obtine aproape 0.71 miligrame de bor cu fiecare portie de 100 gr. de fasole, mazare sau linte. Cel mai mare avantaj al acestor alimente este ca nu vor contine foarte multe grasimi, dar vor fi bogate in proteine si fibre dietetice. De asemenea, aceste surse de bor iti vor alimenta corpul cu fier, magneziu, calciu si vitamina B6.