Niciodata nu stim ce dezastru ne asteapta, dar este intotdeauna bine sa fii pregatit. Te-ai putea confrunta cu situatii limita de foamete, insa, astfel de imprejurari ar putea fi evitate daca ai pastrat alimente conservate.

Nu ti-ai putea utiliza frigiderul si, in plus, exista alimente pe care nu ar mai trebui sa le pastrezi la rece. Chiar daca ai putea oricand sa mananci alimente din conserve, ti-ai putea prezerva mancarea aleasa prin cateva tehnici de conservare, respectiv uscarea prin inghet sau deshidratare.

Cei care nu cunosc foarte multe despre aceste tehnici ar putea crede ca sunt destul de similare, dar este important sa stim diferentele pentru a le intelege mai bine.

1. Proceduri

Deshidratarea alimentelor, precum indica si numele, implica eliminarea completa a apei din continut. Iata cum se desfasoara procesul de deshidratare:

• Mancarea este incalzita incet la temperaturi in jurul a 50 pana la 70 de grade Celsius, in functie de tipul alimentelor. Acest pas este necesar pentru eliminarea apei din produse.
• De cele mai multe ori, un ventilator va distribui caldura in mod egal prin alimente.
• Procesul poate dura intre 8 si 12 ore, uneori chiar mai mult.

Intre timp, uscarea prin inghet pare a fi un procedeu relativ asemanator, deoarece presupune deshidratarea mancarii. Este mai costisitor si, de multe ori, destul de dificil de efectuat in casa, dar presupune urmatorii pasi:

• La inceput, mancarea este inghetata.
• Apoi, va fi asezata intr-un container etansat, care va vaporiza continutul de apa.

Aproape 98% din volumul de apa va fi eliminat dupa uscarea prin inghet, comparativ cu deshidratarea, prin care continutul de apa se va diminua la 25%.

2. Durata de depozitare

Datorita faptului ca volumul de apa din alimente a scazut foarte mult, uscarea prin inghet va asigura o durata de depozitare mult mai mare decat procedura de deshidratare. Tehnica prin inghet poate asigura o conservare pentru 20 pana la 30 de ani, in timp ce deshidratarea poate asigura o conservare intre un an si 8 ani.

3. Aditivi

Nu este nevoie sa folosesti aditivi cand aplici metoda uscarii prin inghet, dar deshidratarea necesita adaosul de zahar, sare sau alti conservanti.

4. Nutrienti

Uscarea alimentelor prin inghet va retine nutrientii naturali din mancare fara a afecta aromele sau gustul. Conform Institutului American pentru Cercetarea Cancerului, un sfert de cana de fructe sau legume congelate va conferi aceleasi beneficii pentru sanatate precum variantele proaspete.

Intre timp, alimentele deshidratate retin carbohidratii si fibrele, dar vitamina C se disipa; acelasi efect il va avea si procedura de uscare prin inghet. Insa, deshidratarea permite retentia vitaminei A.

5. Costuri

Precum am mentionat mai devreme, produsele uscate prin inghet sunt mult mai scumpe si vei avea nevoie de echipamente speciale pentru a efectua procedura. Deshidratarea poate fi facuta usor in casa si nu va ridica probleme financiare semnificative.

Atat tehnica de deshidratare, cat si cea de uscare prin inghet prezinta anumite avantaje si dezavantaje. In cazul carnurilor se recomanda uscarea prin inghet, in timp ce deshidratarea este mult mai indicata pentru ceapa, rosii, ardei gras si altele de acest gen.