Acidul folic si acizii grasi omega-3 sunt unii dintre nutrientii necesari pentru functionarea corecta si asigurarea unei stari optime de sanatate a corpului. Ambele grupe de acizi pot fi obtinute prin o multime de surse alimentare.

Cu toate acestea, o vizita la supermarket iti va permite sa gasesti si alte produse intarite cu acesti nutrienti. Punand astfel de alimente in cosul de cumparaturi, te vei asigura ca obtii dozele zilnic recomandate de acid folic si acizi grasi omega-3.

Inainte de a discuta despre unele dintre alimentele care contin din abundenta acesti nutrienti sau despre cele fortificate, haide sa analizam diferitele roluri pe care acidul folic si acizii grasi omega-3 le joaca in favoarea sanatatii. Cunoscandu-le functiile, vei intelege de ce este atat de important sa obtii cantitati adecvate de nutrienti.

Rolurile acidului folic

Acidul folic este un membru din grupa de vitamine B. Consumul redus de acid folic poate conduce la deficiente, marind riscul dezvoltarii mai multor tipuri de probleme cardiace. Acestea sunt cele mai importante roluri pe care le joaca acidul folic:

• Este esential pentru functionarea adecvata a sistemului nervos, deoarece sustine productia de neurotransmitatori – chimicalele care permit celulelor nervoase sa comunice intre ele.

• Acidul folic sustine sanatatea sistemului cardiovascular, ajutand la scaderea presiunii arteriale si la prevenirea formarii cheagurilor de sange. Este important si pentru productia de eritrocite, care transporta moleculele de oxigen.

• Acest nutrient ajuta la prevenirea defectelor de tub neural in cazul unui copil nenascut. Pentru un copil, defectele de tub neural cauzeaza dezvoltarea anormala a sistemului nervos.

• Expertii spun ca acidul folic ar putea ajuta si la prevenirea cancerului sau a tulburarilor mentale, precum depresia.

Rolurile acizilor grasi omega-3

Acizii grasi omega-3, precum denota si numele, sunt, de fapt, grasimi sanatoase. In zilele noastre pot fi asimilati foarte usor prin suplimente, dar pot fi obtinuti si prin intermediul surselor alimentare. Acestea sunt rolurile acizilor grasi omega-3:

• Este fapt cunoscut ca acizii grasi omega-3 sunt benefici pentru inima. Pot reduce nivelurile de colesterol nociv, scazand riscul de crestere a presiunii arteriale si de formare al afectiunilor cardiovasculare, precum atacul de cord sau atacul cerebral.

• Ajuta la prevenirea inflamatiilor, care pot sta la baza mai multor tipuri de probleme de sanatate. Unele dintre ele sunt cancerul, diabetul, osteoporoza, artrita si bolile cardiovasculare.

• Cantitatile suficiente de acizi grasi omega-3 sunt importate pentru functionarea corecta a creierului. Sunt esentiali pentru dezvoltarea capacitatii mentale in cazul copiilor si pentru prevenirea bolii Parkinson in cazul persoanelor mai in varsta.

• Acizii grasi omega-3 pot conferi sistemului necesarul de energie.

Sursele naturale/fortificate de acid folic

Insarcinate sau nu, femeile ar trebui sa obtina cantitati suficiente de acid folic pentru a se bucura de beneficiile nutritionale mentionate mai sus. Iata unele dintre alimentele care contin in mod natural acid folic:
• Linte
• Fasole (pinto, naut, alba, nearga si rosie)
• Sparanghel
• Spanac
• Frunze de nap
• Broccoli

Cand mergi la cumparaturi, ai putea intalni mai multe produse fortificate cu acid folic. Unele dintre ele sunt:
• Produsele de patiserie (rulouri, chifle, covrigi, briose, fursecuri, etc.)
• Cereale pentru micul dejun
• Batoanele energizante
• Bauturile energizante

Sursele naturale/fortificate de acizi grasi omega-3

Decat sa iei capsule cu acizi grasi omega-3, ai putea pur si simplu sa incluzi in dieta zilnica unele dintre minunatele surse alimentare de nutrienti. Cateva dintre ele sunt:
• Pestele uleios (somon, hering, macrou, halibut, sardine, pastrav, etc.)
• Seminte de in
• Castane
• Carne de vita
• Creveti
• Tofu
• Boabe de soia
• Conopida
• Varza de Bruxelles

De asemenea, in zilele noastre, poti gasi foarte multe produse imbogatite cu acizi grasi omega-3 in supermarketuri. Cateva exemple ar fi:
• Lapte
• Iaurt
• Margarina
• Oua
• Lapte de soia
• Sucurile din fructe