7 lucruri pe care sa le faceti daca va simtiti tot timpul obositi

Oboseala poate reprezenta o lipsa de energie si de motivatie (atat fizica cat si mentala). Este cu totul diferita de moleseala, termen folosit pentru a descrie nevoia de somn…Oboseala este un lucru de care multi ne plangem dar este important sa ne amintim faptul ca este un simptom si nu o boala – MedicineNet

Toti suntem afectati de oboseala, mai ales atunci cand inaintam in varsta. Varsta de mijloc (intre 30 si 50 de ani) este perioada in care majoritatea persoanelor se simt „epuizati”, „suprasolicitati”, „extenuati”, etc.

Multi dintre cei care afirma aceste lucruri au de a face cu un nivel crescut de solicitari zilnice. Vestile bune sunt ca putem contracara aceasta senzatie nedorita. Tot ce avem nevoie sunt mai multe cunostinte si putere de a ne reveni – si poate o cana de cafea.

Iata 7 lucruri pe care le puteti face daca va simtiti mai mereu extenuati

1. Mergeti la medic

Va faceti verificarile anuale – o examinare amanuntita – in mod regulat? Controalele si analizele de sanatate pot detecta problemele inainte ca acestea sa apara. In cazul in care exista vreo problema, medicul va poate prescrie un regim de tratament.

Oboseala poate fi un simptom si poate sta la baza unei tulburari medicale. O examinare fizica este necesara pentru a confirma sau infirma aceasta posibilitate.

    Duke Health – institutul medical al Duke Univeristy – face urmatoarele recomandari pentru fiecare grupa de varsta:

  • Sub 30 de ani: o verificare la fiecare 2 sau 3 ani. Femeile active sexual, la varsta de 21 de ani, sa se programeze pentru un test Papanicolau.
  • Intre 30 si 40 de ani: o examinare fizica anuala. Pentru femeile cu varsta in jurul a 40 de ani se recomanda o mamografie standard.
  • 50 de ani si peste: o examinare fizica in fiecare an. Atat femeile cat si barbatii ar trebui sa se programeze pentru o colonoscopie pentru prima oara la 50 de ani – in majoritatea cazurilor – si sa repete controlul la fiecare 10 ani.

2. Puneti-va corpul in miscare

De multe ori, exercitiile fizice sunt ultimul lucru la care o persoana se poate gandi atunci cand este obosita. Totusi, numeroase studii stiintifice au ajuns la concluzia ca o rutina de exercitii fizice este extrem de eficienta pentru a spori nivelul de energie generala a corpului.

Kerry J. Steward, profesoara la Facultatea de Medicina din cadrul Universitatii John Hopkins si directoare a programului clinic de cercetare a fizilogiei in timpul activitatilor fizice, spune ca:

„Exercitiile fizice au fost mereu in stransa legatura cu un nivel ridicat de energie si calitatea generala a vietii. Persoanele care au devenit mai active au o dispozitie mai mare in ceea ce priveste increderea de sine.

Dar activitatea fizica imbunatateste si eficienta inimii, plamanilor si a muschilor…(este) echivalenta cu imbunatatirea consumului de combustibil a masinii voastre. Va da mai multa energie, indiferent de activitatea pe care o indepliniti”.

3. Hidratati-va, hidratati-va, hidratati-va

Deshidratarea apare atunci cand corpul elimina mai multe fluide decat consuma; este o problema ce va va afecta atat fizic cat si mental. Transpiratia, urinarea, precum si respiratia vor cauza pierderea apei din corp.

Band apa in mod frecvent de-a lungul zilei, veti reusi sa estompati senzatia de oboseala si sa va imbunatatiti starea de alerta si concentrarea. Incercati sa beti in jur de 200 de ml de apa, de 7-9 ori pe zi.

4. Creati-va un program regulat de somn

Modelele neregulate si neadecvate de somn nu numai ca vor contribui la adunarea oboselii, dar vor creste riscul de aparitie a accidentelor si a leziunilor.

Expertii recomanda sa va bagati in pat destul de devreme pentru a va asigura un somn linistit. In cazul unui adult cu o stare de sanatate buna, Clinica Mayo recomanda intre 7 si 9 ore de somn pe noapte. Atipitul pentru 10-30 de minute in timpul zilei este un obicei extraordinar pentru eliminarea oboselii.

Totodata, incercati sa va formati un obicei din a va culca si a va trezi la aceleasi ore in fiecare zi.

5. Luati Omega-3

Omega-3, care se gaseste in uleiul de peste, pe langa ca este foarte bun pentru sanatatea inimii, va poate ajuta sa va mariti acuitatea si sa combateti oboseala. Exista numeroase cai prin care sa puteti consuma Omega-3 in mod natural: grasimea de peste (ex. Halibut, Hering, Macrou, Somon, Sardine sau Ton), seminte de in si nuci.

Organizatia Mondiala a Sanatatii (WHO) recomanda un consum zilnic de EPA si DHA intre 0.3 si 0.5 grame si un consum de ALA intre 0.8 si 1.1 grame. Desi se recomanda sa consumati Omega-3 prin intermediul alimentelor pe care le mancati, exista si suplimente alimentare bogate in aceast acid gras pe care le puteti procura de la farmacii.

6. Formati-va un obicei regulat de masa

Ideea de a manca intre 5 si 6 mici mese de-a lungul zilei in locul a 3 mese principale este un subiect dezbatut de multa vreme in cadrul comunitatiilor de sanatate. Anumite elemente demografice, precum cei care fac bodybuilding sau atletii, au nevoie de 5 sau 6 mese in fiecare zi. Mare parte dintre noi au nevoie doar de cele 3 mese traditionalele pe zi.

Indiferent de preferinte, daca vreti sa estompati efectele oboselii, trebuie sa aveti un consum corespunzator de vitamine, minerale si nutrienti de-a lungul zilei.

Daca alegeti alimentele bogate in carbohidrati, precum cerealele integrale si carbohidratii complecsi, veti reusi sa va echilibrati nivelul de zahar din sange. E bine sa aveti cateva gustari la indemana in caz ca incepeti sa simtiti efectele oboselii.

7. Invatati sa va cunoasteti ceasul interior

Daca incepeti sa intelegeti modul de lucru al ciclului circadian, „ceasul fiziologic” de 24 de ore al corpului, veti intelege impactul pozitiv pe care acesta il poate avea asupra nivelului dumneavoastra de energie. Unele persoane adora diminetile si simt un „imbold” pentru a rezolva lucrurile cat mai rapid; altii sunt „pasari de noapte” si devin mai productivi odata cu lasarea serii.

Probabil ca stiti in ce categorie va incadrati. Folositi aceste informatii in avantajul dumneavoastra si incercati sa va programati fiecare sarcina corespunzator; astfel, veti reusi sa preveniti instalarea semnelor de oboseala in momentele nepotrivite.