Emotiile reprezinta un lucru asupra carora multi oameni nu au niciun fel de control.

Atunci cand sunteti nervosi nu puteti simti nimic altceva inafara de asta; atunci cand sunteti tristi, asta este tot ceea ce puteti simti. Cu toate acestea, emotiile si raspunsurile emotionale au fost dezbatute, analizate si disecate de filozofi de-a lungul secolelor.

Adeptii stoicismului credeau ca emotiile se afla in totalitate in controlul nostru si reprezenta o responsabilitate umana sa nu actionam sau sa ne comportam conform acestora. Si totusi, nu toata lumea a fost de acord cu acest concept.

Binenteles, emotiile trebuie tinute sub control pentru a nu face ceva ce s-ar putea sa regretam mai tarziu; dar sa le eliminam sau sa le ignoram poate fi la fel de daunator. Oamenii trebuie sa simta si sa isi asculte emotiile pentru a stii cum sa reactioneze intr-o situatie iar controlul este vital.

Iata sase metode prin care puteti opri controlul emotiilor asupra dumneavoastra.

1. Ganditi inainte de a vorbi sau actiona

Imi amintesc cum parintii incercau sa ma invete acest lucru cand eram mai tanar; intodeauna spuneam primul lucru care imi venea in minte. Desi in unele cazuri acest lucru poate fi o calitate pretuita, de cele mai multe ori tot ce facea era sa ma bage in belele.

Atunci cand cineva va spune ceva in urma caruia se declanseaza un raspuns emotional, abtineti-va de la a raspunde pana cand partea emotionala din creier se linisteste.

2. Asumati-va responsabilitatea

Una dintre marile problemele ale omenirii atunci cand vine vorba de controlul emotiilor este faptul ca nu stiu cand sa si le asume. Trebuie sa va asumati responsabilitatea pentru ceea ce faceti sau spuneti, controlandu-va emotiile pana ce nu va controleaza acestea pe dumneavoastra.

Atunci cand comiteti o greseala spunand sau facand ceva ce nu era al dumneavoastra de spus sau facut, asumati-va actiunile si preluati responsabilitatea consecintelor, fie ele bune sau rele.

3. Practicati detasarea emotionala

Desi va aflati mereu sub stapanirea emotiilor, nu trebuie sa le lasati sa va defineasca. Acest lucru este un aspect important pe care trebuie sa il tineti minte in fiecare zi. Detasati-va de emotii si veti simti ca detineti mai mult control asupra ceea ce faceti sau spuneti.

In esenta, trebuie sa fiti constienti de emotiile dumneavoastra si sa treceti mai departe. Ganditi-va la acestea precum la un pasager intr-o masina; desi acesta este asezat pe locul din spate, dumneavoastra aveti controlul asupra volanului.

4. Intelegeti ceea ce simtiti

Emotiile trebuie sa fie intelese inainte de a le putea controla. Unii oameni sunt invaluiti de o emotie si, inainte de a se intreba de unde a venit, de ce simt acea emotie sau raspunsul adecvat in respectiva situatie, se exteriorizeaza fara discernamant.

Data viitoare cand va simtiti sub influenta unei emotii puternice, nu incercati sa o ignorati sau sa o externalizati; opriti-va si incercati sa o intelegeti. Odata ce ati inteles starea dumneavoastra, abia atunci puteti incepe sa va controlati si raspunsurile.

5. Luati o pauza

Este mult mai greu sa ne controlam emotiile daca ne confruntam cu un nivel inalt de stres. Uneori, oamenii trebuie sa ia o pauza pentru a-si putea tine sub control emotiile si raspunsurile emotionale.

Daca acordati timpul necesar pentru a va odihni si pentru solitudine, veti reusi mult mai bine sa pastrati controlul asupra sentimentelor adevarate ce va definesc. Cu ajutorul acceptarii si cunoasterii de sine reusim sa crestem ca indivizi. Petreceti timp de unul singur si aflati cine sunteti cu adevarat.

6. Gasiti aspectele ce va trezesc raspunsuri emotionale

In cazul majoritatii persoanelor vor exista anumite situatii sau anumiti indivizi ce vor avea o sansa mai mare de a declansa un raspuns emotional. Este un lucru normal, dar trebuie sa fiti capabili sa identificati acesti declansatori si sa ii evitati pe cat posibil.

Daca este necesar sa va aflati in preajma unor astfel de persoane sau situatii pe care stiti ca va va fi greu sa le controlati din punct de vedere emotional, ganditi-va la o strategie inainte. Numaratoarea descrescatoare de la 100 si respiratiile adanci s-au dovedit destul de eficiente in astfel de situatii.