5 obiceiuri ce vor stopa gandirea negativa

Actionam precum simtim si cum gandim. Cand scoatem din ecuatie gandurile negative, eliminam dramele si durerea. – Anonim

Gandurile negative nu au niciun scop. Zero. Nici macar unul. Si mai stiti ce?

Gandirea negativa nu are nimic de-a face cu persoana. Gandurile toxice nu va definesc caracterul si nu va determina viitorul. Noi determinam puterea fiecarui gand negativ. Din pacate, de multe ori acordam unor astfel de ganduri prea multa forta – iar asta poate dauna.

Buddha a spus candva: „Chiar si cel mai mare dusman nu va poate rani la fel de mult precum propriile ganduri nepazite.”

Observati cuvantul nepazit din invatatura dictata de Buddha. Dupa felul in care reuseste sa interpreteze majoritatea aspectelor legate de minte, ne putem da seama inca o data de intelepciunea sa suprema. Uneori, gandurile negative au tendinta de a persista – de aceea, remodelarea cognitiva (restructurarea cognitiva) este esentiala.

Dr. Alice Boyes, fost psiholog clinic si autoare a cartii Ghidul pentru Anxietate, descrie restructurarea cognitiva precum „un aspect de baza pentru Terapia Cognitiva Comportamentala (CBT),” despre care Dr. Boyes spune ca „este unul dintre cele mai eficiente tratamente psihologice.”

Nu, nu trebuie sa participati la CBT pentru a invata remodelarea cognitiva.

De fapt, in acest articol, va vom invata cateva lucruri despre fundamentele restructurarii cognitive. Desi s-ar putea sa nu fiti experti in aceasta tehnica, va veti informa – si, mai important – veti putea actiona.

Iata 5 metode prin care puteti stopa gandirea negativa:

1. Analizati gandul

Priviti din spatele mintii si observati gandul negativ. (Imaginati-va ca priviti un stol de pasari de pe un acoperis.)

De obicei, gandurile negative reprezinta un produs al distorsiunilor cognitive sau a modelelor irationale de gandire, un aspect recunoscut de multi psihologi si psihiatri din intreaga lume. Nu aveti nevoie de psihoterapie sau medicamente – trebuie doar sa observati gandul si sa il priviti cum se disipa.

2. Analizati contemplarile

Contemplarea reprezinta un model de gandire excesiva, precum „Am aceasta problema, pe care o pot rezolva daca ma gandesc indelung la ea.” Daca nu incercati sa va angrenati in mod activ lobul frontal al creierului – adica sa incercati sa rezolvati problema – majoritatea contemplarilor sunt inutile.

Apoi, intrebarea devine Cum ma abtin de la astfel de ganduri?

Se recomanda acest curs de actiuni:

(a) Creati doua coloane pe o coala de hartie. Numiti prima coloane Gand si cea de-a doua coloana Rezolvare.

(b) Cand apare contemplarea, faceti o notatie cu timpul. Scrieti orice informatie folositoare in coloana Solutie.

(c) La sfarsitul zilei/saptamanii/lunii, numarati de cate ori acel gand v-a trecut prin minte.

Ati obtinut ceva valoros? Daca nu, recititi #1.

3. Determinati dovezile

O alta metoda prin care puteti stopa gandurile respective este sa evaluati dovezile din spatele gandurilor negative.

Spre exemplu, daca va ganditi mereu Niciodata nu am destui bani, v-ar putea ajuta sa evaluati motivele si sa ajungeti la o solutie (in cazul in care este necesara).

Din nou, veti crea doua coloane. In coloana (A) scrieti orice dovada ce va sustine afirmatia nu am niciodata bani, adica soldul de la banca, imprumutul unor sume de bani, etc. In coloana (B) scrieti orice dovada obiectiva ce va demonstra contrariul, precum un camin, mancare, imbracaminte si tot asa.

Ce informatie se transmite prin intermediul acestui exercitiu? Puteti spune cu sinceritate absoluta ca nu aveti niciodata bani? Daca acesta este cazul, care este urmatorul curs de actiuni? Va formati un buget si va limitati cheltuielile?

4. Practicati constientizarea de sine

Ce moment ar putea fi mai prielnic pentru a mentiona constientizarea de sine decat dupa discutia despre bani – un factor de stres aproape universal?

Christopher Bergland, de trei ori la rand campion la triatlonul Triple Ironman si cercetator, explica constientizarea de sine precum „un lucru mult mai simplu decat il considera majoritatea oamenilor.”

Bergland demonstreaza abordarea sa fata de constientizarea de sine in 3 pasi: „Opreste-te. Respira. Gandeste-te la ceea ce iti trece prin cap. Oricine poate folosi aceasta tehnica simpla de constientizare in timpul zilei pentru a ramane calm, concentrat, optimist si amabil.

Practicile si tehnicile de meditatie structurate pentru constientizarea de sine, precum Reducerea Stresului pe baza Constientizarii (MBSR), au fost dezvoltate pentru persoanele care cauta o pregatire mai avansata.

5. Intelegeti efemeritatea si neutralitatea

Am mai atins acest punct si in introducere, dar merita sa il repetam: gandurile negative sunt temporare si trecatoare; fara a avea vreo putere reala.

Indiferent ce gand negativ va trece prin minte, este crucial sa intelegeti aceste concepte. De fapt, puteti crea si recita un precept, spre exemplu „Acesta este un gand negativ. Il voi observa, dar nu il voi dezvolta, deoarece este trecator.”

O metoda exceptionala prin care puteti demonstra lipsa de putere a gandurilor negative este sa va distrageti atentia. Faceti ceva ce va va ocupa mintea, asa incat sa nu va mai puteti concentra asupra gandurilor negative.

Va dorim pace, fericire, sa va iubiti pe voi insiva si sa fiti blanzi cu propriile minti.