Mintea o poate lua in toate directiile atunci cand se afla sub presiunea exercitata de stres – spre un rezultat pozitiv sau negativ: se poate antrena sau se poate opri.

Ganditi-va la ea precum un domeniu a carui extremitati sunt formate din inconstienta la capatul negativ si hiperconstienta la cel pozitiv.

Modul in care mintea se muleaza in functie de gradul de stres este influentat in mod puternic de antrenamentul mintii. – Frank Herbert, Dune

Nivelul de stres resimtit pe teritoriul Americii – si in majoritatea tarilor din lume – se afla sau este aproape de a atinge un punct critic.

Grijile financiare, orele excesive de munca, responsabilitatea unei familii, probleme de sanatate – toate contribuie la actuala epidemie mondiala de stres.

Vreti sa stiti care este profunzimea la care a patruns stresului in vietile noastre? Cautati pe Google „epidemia de stres” si pregatiti-va. Cititi cateva articole despre acest subect – este de-a dreptul infiorator modul in care stresul s-a infiltrat si ne-a limitat vietile.

De asemenea, este ingrijorator faptul ca -individual si in colectiv – am permis stresului sa penetreze in cultura noastra. Iata un fapt ce va va deschide ochii:

Conform Asociatiei Americane de Psihologie, stresul cronic se afla in legatura directa cu sase cauzalitati fatale: bolile cardiace, cancerul, boli pulmonare, accidente, ciroza ficatului sau suicid. Mai mult de 75% dintre toate vizitele la cabinetul unui terapeut sunt efectuate in scopul unor simptome sau plangeri aflate in directa conexiune cu stresul.

Intorcandu-ne la citatul introductiv al Domnului Frank Herbert, este esential ca noi sa ne putem pregati pentru contracararea efectelor stresului – si exista numeroase cai de a face acest lucru. Trebuie sa redobandim controlul; nu doar pentru noi, ci si pentru generatiile viitoare.

In acest articol ne vom axa asupra 5 metode simple, unice si eficiente pentru a reduce nivelul de stres. Speram ca acestea vi se vor parea folositoare si benefice pentru sanatatea voastra.

Iata cele 5 lucruri pe care le puteti face atunci cand va simtiti acaparati de stres (si care chiar functioneaza):

1. Mancati fulgi de ovaz

Pe langa ca au un gust bun, fulgii de ovaz reprezinta un antidot minunat impotriva stresului. Acestia au demonstrat ca pot „reduce nivelul de hormoni cauzati de stres” si pot elibera componente chimice in creier ce va vor oferi o stare de bine.

Fulgii de ovaz sunt abundenti in triptofan – un aminoacid important ce sta la baza formarii serotoninei neurochimice. Pentru ca creierele noastre sa produca aceasta componenta chimica ce da „starea de bine”, trebuie ca triptofanul sa fie prezent in cantitati suficiente.

Pe langa acestea, fulgii de ovaz mai contin si alte elemente importante. Magneziumul, un relaxant natural si probiotice, care ajuta la coordonarea nivelului de stres si la imbunatatirea somnului; ambele se afla in abundenta in fulgii de ovaz.

2. Beti suc de portocale

Conform unui articol publicat de catre Societatea Americana a Chimistilor:
„Cei de la Universitatea din Alabama, Hunstville, au raportat ca dozele mari de vitamina C pot preveni o multime de boli, crescand imunitatea corpului in fata stresului.”

Cercetarile au monitorizat efectele vitaminei C asupra glandelor suprarenale atunci cand acestea erau expuse unor conditii de stres. Acestea „reactioneaza la stres, eliminand corticoizi, precum corticosteronul si cortizonul. Corticoizii sunt hormonii care declanseaza reactia de lupta sau fuga si care ne permit sa ne pastram pozitia ferma in fata pericolului.”

Cercetatorii au observat ca soarecii carora le erau administrate cantitati mari de vitamina C prezentau un nivel mai redus de hormoni de stres in sange; mai exact, aratau o diminuare a unor indicatori fizici „obisnuiti” si de stres emotional.

3. Cumparati-va o carte de colorat

Cartile de colorat pentru adulti sunt, mai pe intelesul tuturor, carti de colorat cu modele si imagini mult mai complexe. Pentru cei care nu sunt la curent (inclusiv autorul articolului), se pare ca aceste carti de colorat se vand precum painea calda; chiar si pe Amazon, unde multe astfel de carti au depasit in vanzari multe lucrari renumite.

Jane P. Ehrman, un hipnoterapeut acreditat clinic spune ca: „Atunci cand colorati, tot ce trebuie sa faceti este sa va bucurati de moment” si ca „Va poarta pe un alt taram. Din acest motiv este foarte bine sa le folositi.”
Exista o sumedenie de astfel de produse pe piata, precum si modele si imagini gratuite de descarcat.

Ca tot vorbeam de modele si imagini…

4. Cautati modele in natura

Modelele pe care le putem intalni in natura, precum scoicile, fulgii de zapada, curentii apei, etc., sunt o metoda naturala de a va calma creierul. Caracterele ce se repeta intru-un sistem identic sau comparabil se numesc modele fractale.

Intr-un studiu publicat in jurnalul Frontierele Neurostiintei Umane, cercetatorii au aratat participantilor diferite obiecte si imagini fractale, concluzand faptul ca aceste modele stimuleaza raspunsuri perceptuale si psihologice pozitive.

Cu alte cuvinte, creierul apreciaza prezentarea estetica a modelelor complexe. Iesiti in natura, faceti bule din sapun sau cautati pe internet „imagini fractale” – si relaxati-va.

5. Folositi imagistica de proiectare

Imagistica de proiectare reprezinta „o tehnica de vizualizare ce va ajuta sa va relaxati prin imaginarea unui loc ce va calmeaza sau prin repetarea mentala in prealabilul unei situatii ce va streseaza.”

Se pare ca atletii pun in aplicare aceasta practica inaintea unor competitii sau concursuri, reusind sa vada astfel efecte excelente. (Michael Jordan, probabil cel mai bun jucator de basketball din toate timpurile, era un practicant avid al imagisticii de proiectare.)

Intr-un studiu publicat in 2015 in Terapii Complementare pentru Practicile Clinice, pacientii care au ascultat un CD de imagistica de proiectare pentru 18 minute inainte de a intra in operatie, au demonstrat un nivel mult mai scazut de anxietate decat grupul de control.

Procesul de practicare a imagisticii de proiectare este relativ simplu. „Asezati-va intr-un loc confortabil, inchideti-va ochii si inspirati adanc de 3 sau 4 ori. Imaginati-va in mijlocul naturii sau mergand pe o poteca.” Unii practicanti asculta muzica relaxanta sau sunete din natura pentru a-i ajuta la exercitiu.