12 alimente pe care ar trebui sa le consumati pentru eliberarea arterelor

Prelevanta tulburarilor cardiovasculare este in continua crestere cu fiecare zi ce trece si din ce in ce mai multi oameni mor din cauza acestora. Unul dintre principalele riscuri de dezvoltare a bolilor cardiovasculare este indus de blocajul arterial.

Arterele sunt vasele de sange ce transporta oxigenul si nutrientii de la inima catre restul corpului. Arterele sanatoase sunt flexibile, puternice, elastice si libere de depozite.

Dar in momentul in care grasimile, colesterolul si alte substante se aduna pe ele, se pot congestiona si intr-un final, se ingusteaza si se intaresc. Tulburarea care rezulta in urma reducerii fluxului de sange prin artere se numeste ateroscleroza.

Blocajul respectivelor vase nu apare peste noapte, ci evolueaza in timp. Dieta si alegerile ce tin de stilul de viata sunt elemente cruciale pentru riscul de dezvoltare a bolii.

Vestea buna este ca un plan alimentar adecvat poate preveni infundarea arterelor dar si alte probleme de sanatate asemanatoare.

Iata cele mai bune 12 alimente pe care ar trebui sa le mancati daca va doriti artere mai curate.

1. Usturoi

Un aliment sanatos pentru curatarea arterelor intr-un mod natural este usturoiul.

Aceasta leguma, avand in vedere bogatia sa de antioxidanti, ajuta la inhibarea actiunii radicalilor liberi, devenind un ingredient esential pentru prevenirea bolilor cardiace si a blocajul arterial.

Consumul regulat de usturoi reduce nivelul de colesterol LDL din sange. Totodata, largeste vasele sangvine, imbunatateste circulatia si ajuta la prevenirea intaririi aortei.

Un studiu din 2016 publicat in Jurnalul de Nutritie raporteaza faptul ca extractele mature de usturoi ajuta la reducerea volumului de placa coronara in cazul pacientilor cu sindrom metabolic.

• Mancati 1 sau 2 catei de usturoi pe stomacul gol, in fiecare dimineata.
• Puteti adauga usturoi si in supe, feluri principale sau in dressing-ul pentru salata.

2. Rodia

Rodia contine o cantitate considerabila de antioxidanti, care ajuta in lupta impotriva radicalilor liberi din corp. Totodata, favorizeaza reducerea depozitelor de grasimi de pe artere, participand in prevenirea problemelor mai grave, precum ateroscleroza.

Acest fruct stimuleaza productia de oxid nitric in corp, care ajuta la dilatarea arterelor si la pastrarea unui flux continuu de sange. Prin urmare, previne depozitarea de placa ateromatoasa si a cheagurilor de sange pe artere.

Un studiu din 2004 publicat in Nutritia Clinica raporteaza faptul ca pacientii suferinzi de stenoza carotidiana care consumau suc de rodie de 3 ani, prezentau o subtiere a arterei carotide, o tensiune arteriala mai scazuta si un nivel minim de oxidare lipoproteica (LDL).

Un studiu din 2013 publicat in Ateroscleroza noteaza faptul ca extractul de rodie are un efect ateroprotectiv, care pare sa reduca puterea de oxidare si inflamatia din tesuturile vaselor de sange.

• Mancati 1 sau 2 rodii proaspete in fiecare zi.
• Puteti consuma si un pahar de suc proaspat de rodie zilnic.

3. Ceaiul verde

Ceaiul verde – in special ceaiul verde Matcha, care este extrem de bogat in nutrienti – contine un nivel ridicat de catehine, fenoli antioxidanti vegetali care impiedica absorbtia de colesterol in timpul digestiei. Bucurati-va de o cana sau 2 de ceai verde zilnic pentru a creste nivelul de lipide din sange si pentru a reduce posibilitatea unor blocajele arteriale.

Ceaiul verde este un energizant natural pentru metabolism, ajutandu-va sa slabiti si sa va intariti sanatatea cardiovasculara.

4. Spanac

Aceasta vegetala cu frunze verzi este extrem de nutritiva si prezinta numeroase beneficii pentru sanatate, inclusiv pentru cea a inimii.

Spanacul este o sursa bogata de oxizi nitrici, care fac arterele rezistente la contractii, placa ateromatoasa si coagularea sangelui, astfel reusind sa reduca riscul de atac cerebral si infarct.

Un studiu din 2015 publicat in Cercetarea Nutritiei Clinice raporteaza ca un consum de spanac pe durata a 7 zile, datorita faptului ca este o sursa de nitrati anorganici, poate ajuta la scaderea rigiditatii arteriale postprandiale.

In plus, contine cantitati semnificative de vitamine A si C, care ajuta la prevenirea colesterolului daunator din a se aseza pe peretii arterelor, reducand riscul de ateroscleroza.

Spanacul este bogat in potasiu si acid folic, ambele facand parte din prima linie de aparare impotriva depozitarii colesterolului si a cresterii tensiunii arteriale.

Mancati 200 gr. de spanac in fiecare zi. Va puteti bucura de aceasta vegetala verde in salate, supe, sucuri naturale sau sub forma de smoothie.

5. Sparanghel

Sparanghelul este un aliment ce curata in mod natural arterele. Poate scadea tensiunea arteriala si lupta impotriva depozitarii cheagurilor de sange.

Vitaminele B, in special B6, din sparanghel ajuta la scaderea homocisteinei (un aminoacid vinovat pentru dezvoltarea bolilor cardiace) si a nivelului de proteina C reactiva (un declansator de inflamatii).

Un studiu din 2005 publicat in Circulatia sangvina raporteaza ca nivelurile ridicate de homocisteina indica un risc marit de CAD si de dezvoltare a cheagurilor de sange pe artere sau vene. Pentru scaderea acestor niveluri, legumele precum sparanghelul sunt de mare ajutor datorita continutului bogat in acid folic si vitamine B6 si B12.

Totodata, stimuleaza si productia corpului de glutation, un antioxidant care ajuta in lupta impotriva inflamatiilor si previne oxidarea nociva care conduce la artere blocate sau infundate. In plus, vitamina K din sparanghel previne intarirea arterelor si mentine calciul departe de tesuturile arteriale.

Consumati aceasta vegetala gustoasa in mod regulat si in cantitati cat mai mari. O puteti manca sub forma de aperitiv sau garnitura.

6. Avocado

Avocado contin o cantitate substantiala de grasimi sanatoase si alti nutrienti importanti, care imbunatatesc gradul de colesterol din sange prin scaderea nivelului de LDL si ridicandu-l pe cel de HDL. Lipoproteinele cu densitate inalta (HDL) reprezinta colesterolul sanatos care ajuta la prevenirea infundarii arterelor.

Un studiu din 1996 publicat in Arhivele Cercetarilor Medicale raporteaza faptul ca nivelurile ridicate de acizi grasi mononesaturati, asociate unei diete din care face parte si avocado, puteau ajuta la imbunatatirea numarului de lipide in cazul pacientilor sanatosi si in special in cazul celor cu hipercolesterolemie, chiar daca hipertrigliceridemia era prezenta (in combinatie cu hiperlipidemie).

Totodata, vitamina E din avocado previne oxidarea colesterolului. Respectivul fruct contine si folati, care ajuta la reducerea nivelului periculos de homocisteina din sange dar si potasiu care ajuta la scaderea tensiunii arteriale.

Cautati sa includeti ½ de avocado in dieta zilnica. Il puteti folosi si ca un substitut mai sanatos pentru unt sau branza topita.

7. Turmeric

Turmericul contine un compus cunoscut sub numele de curcumin, care are proprietati antiinflamatoare, antioxidante si care ajuta la imbunatatirea sanatatii inimii.

Curcuminul participa in apararea sistemului cardiovascular impotriva daunelor prin faptul ca reduce si previne blocajele arteriale. In plus, scade nivelul de LDL sau colesterol nociv si reduce gradul de depunere pe artere.

Un studiu din 2015 publicat in Jurnalul International de Patologie Clinica si Experimentala a descoperit ca turmericul este eficient in prevenirea blocajelor arteriale si reuseste sa imbunatateasca sanatatea cardiaca. Studiul raporteaza faptul ca ameliorarea permeabilitatii arterelor coronare de catre curcumin poate fi asociata efectului sau antiinflamator.

• Adaugati o lingurita de pudra de turmeric intr-un pahar de lapte cald. Beti amestecul o data sau de doua ori pe zi.
• Puteti opta pentru suplimentele de curcumin, in doze de 400 mg. sau 600 mg, administrate de 3 ori pe zi. Cu toate acestea, consultati un medic inainte de a le lua.

8. Broccoli

Broccoli este o alta leguma bogata in vitamina E, care ajuta la prevenirea calcifierii si intaririi arterelor. Consumul de broccoli, avand in vedere continutul sau de vitamine si antioxidanti, ajuta la protectia impotriva oxidarii colesterolului LDL, cel care conduce la tulburari cardiace grave.

Aceasta leguma extrem de sanatoasa confera si o doza vitala de fibre, care ajuta la echilibrarea tensiunii arteriale si la reducerea stresului, impiedicand rupturile (si eventual depozitarea placii ateromatoase) tesuturilor arteriale.

9. Mere

Un mar in fiecare zi este reteta secreta pentru artere curate.

Merele contin un anumit tip de fibra cunoscut sub numele de pectina, care reduce nivelul de colesterol nociv din cadrul sistemului circulator. Acest lucru este indeplinit prin interferenta cu absorbtia intestinala a acizilor de bila, care forteaza ficatul sa foloseasca colesterolul din circulatie spre productia de mai multa bila.

Mai mult, continutul bogat de flavonoide din mere ajuta la reducerea riscului de dezvoltare a bolilor cardiace si a altor tulburari cardiovasculare.

Totodata, potasiul si magneziul din mere ajuta la tinerea tensiunii arteriale sub control.
Un studiu din 2013 publicat in Jurnalul de Alimente Functionale sustine ca un mar consumat in fiecare zi va ajuta sa stati departe de cardiolog.

In cazul adultilor sanatosi, de varsta medie, consumul zilnic de mere timp de 4 saptamani ajuta la scaderea cu 40% a nivelului unei substante din sange asociate cu intarirea arterelor.

Bucurati-va de mere proaspete in fiecare zi, de preferat cele organice. Totodata, mancati-le cu coaja pentru a putea profita la maximum de beneficiile acestora pentru sanatate.

10. Semintele de Chia

Un aliment apreciat de catre culturile Maiase si Aztece, semintele de chia abunda de beneficii pentru sanatate. Este cea mai bogata sursa vegetala de acizi grasi omega-3. Combinatia acizilor cu fibre face din semintele de chia una dintre cele mai sanatoase alegeri. Pot scadea nivelul de colesterol nociv, tine sub control tensiunea arteriala si elibera arterele.

Acest aliment versatil si delicios poate fi consumat intr-o multitudine de feluri.

• Adaugati o lingurita de seminte de chia la 3 lingurite de apa. Lasati-le timp de 30 de minute sa se umfle. Folositi acest amestec gelatinos in prepararea de smoothie. Le puteti adauga si altor retete, chiar si in cele care presupun coacerea.
• O alta optiune este sa presarati seminte de chia in iaurt sau mancarea de ovaz. Daca preferati mancarurile mai crocante, adaugati-le in preparate uscate, precum salatele.

Din moment ce semintele de chia absorb foarte multa apa, este important sa va hidratati corespunzator atunci cand le mancati.

11. Semintele de in

Una dintre cele mai bune surse de acid alfa-linoleic (ALA), semintele de in sunt cunoscute pentru abilitatea lor de a reduce tensiunea arteriala si inflamatiile, ajutand la pastrarea arterelor curate de blocaje si la sustinerea sanatatii inimii.

12. Coacazele

Coacazele reprezinta o alta optiune bogata in antioxidanti ce va pot ajuta la imbunatatirea sanatatii cardiovasculare prin reducerea nivelului de LDL si cresterea celui de HDL. De fapt, sucul de coacaze este un antioxidant mai puternic decat majoritatea altor sucuri din fructe, dar nu si mai puternic decat cel de struguri (sucul 100% din struguri roze sau negri).

Bucurati-va de o portie de suc 100% pur si organic din coacaze in fiecare zi pentru a va proteja inima si pentru a va imbunatati starea generala de sanatate.