Anxietatea poate fi foarte periculoasa si nu este o tulburare pe care ne permitem sa o ignoram usor. Cea mai mare problema este ca foarte multi oameni nu inteleg efectele pe care le poate avea asupra sanatatii si ii considera lenesi, iresponsabili sau pasivi pe cei care sufera de aceasta tulburare.

Daca nu te-ai confruntat niciodata cu asa ceva, informatiile prezentate te pot ajuta sa intelegi putin mai bine anxietatea. Daca ai aceasta problema, suntem siguri ca vei fi de acord cu urmatoarele puncte.

1. Refuzi invitatii desi ai vrea sa mergi

Sunt unele zile pentru care ti-ai facut planuri, dar cand esti pus in fata faptului, anxietatea te acapareaza cu totul. Te poate extenua atat de mult, incat simti ca ti-ai pierdut toata energia pentru a mai iesi din casa. Stii ce ti se intampla si nu vrei sa devii o povara acolo unde ar trebui sa mergi – deci, ajungi sa anulezi planul cu totul.

2. Formezi obsesii pentru unele lucruri triviale pe care altii s-ar putea sa nu le observe

Un simplu cuvant sau o privire neintentionata din partea cuiva sunt de ajuns pentru ca mintea ta sa inceapa sa proceseze si sa reformuleze situatia timp de cateva zile! Adevarul este ca te obsedeaza orice ti s-a intamplat de curand, acum o saptamana sau cu mai mult timp in urma.

Te-ar putea obseda o conversatie pe care ai avut-o, faptul ca cineva nu ti-a raspuns la mesaj (dupa 12 ore) sau faptul ca un strain s-a uitat la tine de parca te cunostea. In orice caz, multi ar putea fi indusi in eroare de ideea ca tu observi astfel de lucruri.

3. Te culci tarziu, te trezesti foarte devreme

Una dintre cele mai mari probleme pentru tine este, in mod cert, somnul. Dupa tot efortul mental din timpul zilei, iti este greu sa adormi.

Cand apare dimineata, ceasul anxietatii incepe sa bata din nou si alarma suna de cateva ori pentru a pune lucrurile in miscare – chiar daca esti foarte obosit/a. Cand anxietatea a inceput sa functioneze din nou (datorita faptului ca te-ai trezit), nu mai poti face nimic pentru a o opri, deci, te culci la loc.

4. Pentru fiecare situatie, toate gandurile tale sunt indreptate inspre cel mai rau scenariu posibil

In loc sa te bucuri de moment, nu te poti opri din a-ti imagina si din a te convinge ca cel mai rau scenariu posibil este inevitabil. Daca este o prima intalnire, crezi cu tarie ca ceva va merge extrem de prost.

Daca nu te simti bine, intotdeauna reusesti sa faci o legatura intre simptome si cea mai rea boala la care te-ai putea gandi. De parca mintea ti-ar juca feste sa crezi ca nimic nu poate merge bine.

5. Analizezi conversatiile in minte – iar si iar

Indiferent cat de bine ar fi mers o conversatie pe care ai avut-o cu cineva, mereu analizezi discutia in cap, fiindu-ti teama ca ai spus ceva gresit. Din aceasta cauza, incerci sa eviti confruntarile cu orice pret.

Aceasta revizuire constanta pare ca reuseste sa te urmareasca pana cand iti creeaza o gaura in interior. Mereu trebuie sa iti amintesti ca, de fapt, anxietatea este cea care vorbeste si ca, in mod cert, nimic din ce ai spus nu este gresit.

6. Cand cineva isi exprima grija fata de tine, problema incepe sa te nelinisteasca si mai mult

Daca cineva observa ca nu esti bine si isi exprima ingrijorarea, anxietatea ta creste si mai mult. Ideea este ca, atunci cand auzi pe cineva intrebandu-te daca esti bine, ti se face si mai frica pentru tine si pentru starea in care esti.

Te gandesti – daca a inceput sa se observe, trebuie sa fie mai grav decat mi-am imaginat. Aceasta impresie te face sa te simti si mai rau ca inainte.

7. Crezi ca tu esti de vina daca cineva nu iti raspunde imediat

Cand comunici cu oamenii, fie ca vorbim despre partener, un prieten sau o ruda, daca nu raspund imediat, incepi sa crezi ca ai spus sau ai facut ceva gresit. Insa, ar trebui sa te opresti si sa te gandesti ca respectiva persoana s-ar putea afla intr-o situatie care ii necesita atentia sau ca nu stie foarte bine sa comunice.

8. Cedezi cand vine vorba despre viitor

Cu toate ca majoritatea oamenilor sunt entuziasmati pentru viitor si isi fac tot felul de planuri, perspectiva ta legata de ceea ce se va intampla te intimideaza si te frustreaza. Traind atat de mult in prezent, te gandesti cat de greu si descurajator ar putea fi viitorul. Acest lucru te face sa te retragi si te ascunzi de un astfel de subiect.

9. Intotdeauna iti compari succesul cu alte persoane de varsta ta

Chiar daca nu ai vrea sa te compari cu cei din jur, anxietatea te forteaza sa cercetezi prin lista de prieteni de pe Facebook si sa fii la curent cu toate succesele de care se bucura amicii sau colegii tai. Grijile tale nu sunt cauzate de faptul ca ei au reusit sa aiba succes, ci de faptul ca tu nu vei putea izbandi in viata la fel ca ei.

10. Te obsedeaza prea mult fiecare greseala comisa si te descurajezi

Cel mai rau scenariu posibil ar fi sa faci o greseala la locul de munca. Gandurile care te vor consuma mai tarziu sunt extrem de greu de controlat. Chiar daca iti doresti sa atingi perfectiunea indiferent ce ai face, se poate intampla sa gresesti, iar acest lucru este normal. Din pacate, anxietatea ta nu stie acest lucru. In acest caz, devine cel mai mare dusman al tau.

11. Uneori te simti prea extenuat/a din punct de vedere fizic si mental pentru a te da jos din pat

Anxietatea iti fura o mare parte din energie, atat mentala, cat si fizica. De aceea, s-ar putea intampla sa nu functionezi corect, sa vrei sa stai in pat si sa lasi cearsafurile sa te ascunda. Aceasta paralizie este rezultatul tuturor experientelor coplesitoare create de anxietate.